De eerste dagen Khao Lak - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Nienke Heutink - WaarBenJij.nu De eerste dagen Khao Lak - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Nienke Heutink - WaarBenJij.nu

De eerste dagen Khao Lak

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

23 Februari 2010 | Thailand, Ban Khao Lak

Heeey allemaal!
Gister hebben we onze laatste dag in Bangkok gehad. We hadden een dagje vrij en hebben hier mooi gebruik van gemaakt! Na het uitslapen zijn we heerlijk aan het zwembad gaan liggen zonnen. Het zwembad hoort bij Rangsit University en ligt op ongeveer 5 minuutjes lopen van ons appartement.

Na het zwemmen zijn we nog even naar de wasserette geweest om onze laatste kleren te wassen zodat ze schoon de koffer in konden. De middag ging super snel voorbij en voor we het wisten was het al weer etenstijd. Yolande en ik wouden nog even naar school om wat kaartjes op de bus te doen (Ik niet want ik doe niet aan kaartjes (A) en ik wou even kijken of ik ergens rondom school een appartementje kon huren voor als Douwe komt. Helaas het postkantoor was dicht :P en de mensen die over de appartementen gaan waren al naar huis :P
Dus Yolande en ik weer terug naar huis lopen in de hitte. Onderweg kwam ik een poster op een lantarenpaal tegen waar een kamer op stond die te huur was. ‘Hey’ dacht ik die is voor mij. Dus, thuis gelijk naar Buppha gegaan om te vragen of zij voor kon lezen wat erop stond (Het Thais spreken gaat bijna vloeiend maar het lezen is nog wat lastig (A). Het bleek perfect te zijn en Buppha heeft gelijk die man gebeld. 10 minuten later stonden we voor het appartement met de man te praten.
Het is een nieuw appartement met een slaapkamer, badkamer, en terras. Ook zit er airco in, en een super groter douche. Ik mag het een maand huren voor 120 euro!! =D Ikke helemaal happy! De mensen waar we het van huren zijn super lief! Ze wonen naast het appartement, en als we problemen hadden mochten we altijd langskomen. Hun zoon heeft ons zelfs naar huis gebracht.
Weer aangekomen in Sita Villa besloten we om KFC te bestellen, geen probleem Linde die belde wel even. Na ongeveer 15 minuten werden we voor het eerst gebeld op onze kamer. Een of andere Thai aan de telefoon. Linde verstond er niks van dus hing maar weer op. Na 5 minuten ging de telefoon weer...’KFC speaking, there is only spicy chicken left’ Geen problem, dan maar spicy chicken. Na 5 minuten ging alweeeer de telefoon. ‘KFC speaking, it will take a bit longer, because the chicken is not ready yet’, ‘Ok no problem’. 5 minuten later ging weeeeer de telefoon en toen werden we toch wel een beetje gek. Linde nam op en er werd alleen maar gelachen aan de andere kant van de lijn, dus waarschijnlijk liepen ze ons gewoon te zieken. Het werd nog erger want na 10 minuten besloten ze ook om de kamer van Marte en Jantien maar even te bellen.

Anyway het eten kwam al snel en het werd een groot vreetfestijn! Toen we echter met de restjes beneden kwamen om te vragen of de anderen ook nog wat wouden werden we vierkant uitgelachen, want van KFC kreeg je enorme buikpijn (A) Lekker, we hoefden maar 14 uur in de bus te zitten =P Gelukkig ging alles goed en heeft niemand buikpijn gekregen.
We zouden eerst met de bus naar Phuket rijden om de eerste groep daar af te zetten.

Na 14 uur arriveerden we dan eindelijk in Phuket. Het hotel waar we aankwamen was helemaal paars met roze, en Toni een Thaise leraar had al gezegd dat het een beetje op een gayhotel leek =P maar dat gasten het hotel daaraan juist herkenden =P

Eerst werden alle spullen van de groep uitgeladen, en iedereen rende naar de wc. We kregen van het hotel een heerlijke lunch aangeboden en hebben lekker op het terras gezeten. Na ongeveer 1,5 uur werd de groep naar hun appartement gebracht, en moesten we afscheid nemen. Zelf vond ik dit best wel moeilijk, want we zouden de anderen 5 weken niet zien.

Na het afscheid zijn wij met zijn allen de bus weer ingestapt en zou er nog een reis van 2,5 uur volgen. Al snel lag de hele bus te pitten en kwamen we aan in Khao Lak. Toen we het hotel zagen was iedereen door het dolle heen! Het was zoooo mooi! Gelijk aan het strand! We kregen een korte rondleiding en zijn daarna op een terrasje aan het strand iets gaan drinken. Een cocktail of een biertje ging er bij iedereen wel in!

Om 6 uur kregen we dinner in het restaurant van het hotel en werden we voorgesteld aan de managers. Ik zou samen met Caroline, Vincent, en Sara F&B lopen.

Dit was het leukste gedeelte van de dag...daarna werd het helaas al snel minder. Na het eten werden we naar het werknemers appartement gebracht, en toen we daar aankwamen zag het er al niet zo best uit. Het is een soort van vies wit gebouw in the middle of nowhere. Toen we naar onze kamers gebracht werden schrokken we alleen nog maar erger! Ik heb denk ik nog nooit zoiets vies gezien!

Het plafond hangt aan alle kanten scheef en er zitten kieren en gaten in...overal hangen spinnewebben inclusief spinnen en de bedden zijn gevuld met houten platen in plaats van zachte kussens. Toen hadden we de badkamer nog niet eens gezien!
In de badkamer stond een groene ton gevuld met bruin water waar gore dingen in dreven, en wat naar pis stonk. De wc was gevuld met ditzelfde bruine water en overal hingen weer die spinnewebben. Het was helemaal feest toen er ook bruin water uit de kranen kwam =D Iedereen had zich zo verheugd op een lekkere douche! Na het nemen van een koude bruine douche (warm water is er niet) zijn we in onze houte bedden gaan slapen want de volgende ochtend werden we om 07.30 opgehaald.

We zouden ontbijt krijgen in de kantine van het hotel samen met de andere werknemers. Toen we hier aankwamen zakte de moed ons nog verder in de schoenen...er stond rijst met water op het menu en een mic van hele scherpe groente en stukken harde vis...’Jammie’ =D Na 3 happen rijst kwam het er bijna weer uit dus heb ik de moed maar opgegeven.

Na de meeting met de managers zijn we naar onze departments gegaan en werden we aan het werk gezet. Onze Thaise collega’s waren super lief! En het werk was ook wel te doen. Dit maakte onze dag al een beetje beter. Toen we om 5 uur klaar waren hebben we gegeten in een restaurantje aan het strand.

Werkdag 1
De volgende dag moesten Linde, Diewertje, en ik om 6 uur beginnen en we moesten om 05.15 klaar staan beneden want dan konden we al worden opgehaald. Het busje kwam echter pas om 05.45. Deze keer hadden we zelf ons ontbijt meegenomen en we genoten van onze droge crackers. De dag verliep rustig en het werk werd steeds leuker.

Na het werken werden we door een andere medewerker naar de stad gebracht om hier een beetje rond te kijken. Al snel kwamen we erachter dat we niet meer in Bangkok zijn. Alles is hier super duur in vergelijking met Bangkok! En je word overal de winkeltjes en geluld =P We hebben lekker pizza gegeten in een pizzeria en zijn daarna terug gegaan naar ons prachtige appartementje.

Werkdag 2
De tweede werkdag verliep vrijwel hetzelfde als de eerste. Ik moet ’s ochtend helpen bij het ontbijt, en m’n taken bestaan voornamelijk uit het afhalen van borden, het inschenken van koffie of thee, en het praten met mensen. Ik snap niet hoe alle gasten het hier volhouden! Het personeel in F&B spreekt geen woord engels! De gasten bestaan voor 95% uit Duitsers en ze waren dan ook heel erg blij dat Caroline, m’n duitse mede studente, er was. Ik kwam deze dag ook de eerste Nederlanders tegen en heb ruim een halfuur met ze staan kletsen, echt hele aardige mensen!

Na het werken zijn we heerlijk op het strand gaan liggen zonnen en hebben we gegeten bij een restaurantje aan het strand.

Werkdag 3
Op de derde werkdag was echt al m’n energie erdoorheen en was ik zoooo moe! De uren gingen ook super langzaam! ’s Ochtend kreeg ik enorme buikpijn, de manager vroeg wat ik had gegeten en ik vertelde hem dat we nogal moeite hadden met de rijst, dus dat ik nog geen ontbijt had gehad. Nog geen 10 minuten later kwam hij eraan met een enorm bord met pannenkoeken, fruit, toats en jam! Hoe lief?! Hij zei dat we vanaf nu ontbijt van het buffet kregen. De dag werd gelijk een stuk beter en we merkten dat werken met een volle maag een stuk leuker is.

Na het werk hebben we onze was gedaan, en zijn we lekker op het strand gaan liggen. Het leek ons een beter idee om bij een hotel hier verderop te gaan liggen want daar hadden ze strandbedden(A) Die middag hebben we heerlijk geslapen op het strand en zijn we naar ons vaste restaurantje gegaan om te dinneren.

Werkdag 4
Deze nacht kreeg ik enorme last van m’n astma. Ik had al gemerkt dat wanneer ik in onze kamer was ik vaker m’n puf moest nemen, maar deze nacht werd ik drie keer wakker om m’n medicijnen te nemen....niet zo best! Ook had ik uitslag op mijn voeten na het douchen. ’S Ochtend lekker ontbeten in het hotel en ’s middags zou ‘de grote baas’ komen. Alles werd super netjes opgeruimd en er werd hard gewerkt. Caroline en ik vonden het wel een goed moment om iets van het appartement te zeggen maar we wisten niet zo goed hoe. Eerst Rober maar bellen, dit is een Nederlandse tutor die lesgeeft in Bangkok en alles hier voor ons regelt.

Ik vertelde hem van de uitslag, en dat er meer studenten waren met uitslag. En ook van de astma. Hij zei dat dit niet de bedoeling was en dat er wel iets aan gedaan moest worden. Hij adviseerde ons om met de ‘grote baas te gaan praten’. Ik vond het zelg nogal eng om zomaar naar die man toe te gaan omdat je dat hier in Thailand niet zomaar kan doen. Je kan het verschil in rangen hier duidelijk zien. Dus ik besloot om het er eerst even met mijn eigen F&B manager over te hebben. Hij zei dat ik absoluut niet zomaar met de ‘grote baas’ kon gaan praten, maar dat hij wel met de General Manager zou spreken. Na een poosje werd ik door de Front Office Manager geroepen en moest ik m’n uitslag laten zien. Ze zei dat ze me naar een huidspecialist naar Phuket wou sturen, en vroeg of ik wel genoeg geld voor de taxi had =O Dikke doei dacht ik, ik ga geen 1000 Baht betalen om naar het ziekenhuis daar te gaan, dus ik zei dat ik het eerst wou aanzien en dat ik mijn astma erger vond. Ze zei dat ze zouden overleggen wat ze eraan konden doen.

Ook werd ons verteld dat we vanaf die dag mochten ontbijten met de gasten. We krijgen een appart tafeltje aan de zijkant en mogen eten van het buffet pakken =D

’s avonds zijn we naar het centrum geweest om een trip te boeken voor onze vrije dag. We hebben een dagtrip naar Koh Phi Phi geboekt. De man die daar werkte was ehct super aardig, en heeft ons ’s avonds naar huis gebracht.
Werkdag 5
Zondag was onze laatste werdag, maandag en dinsdag zouden we vrij hebben =D ’s Ochtend heerlijk ontbeten van het buffet en de dag ging als een speer. Na het werken zijn we weer bij het andere hotel gaan liggen en heb ik als een blok geslapen (A) daarna weer heerlijk gegeten bij ons vaste restaurantje =D

Liefs (K)

• 24 Februari 2010 - 23:44

Henk:

ben jaloers hier nog steeds butweer leuk verslag nien .vragen ze daar nog personeel marijk wil ook mee groeten xxx